What's for dinner tonight?

2010-11-16, 15:16:34 / Kategori: Allmänt

Idag när jag låg och kollade på Rachael Ray (väntade på att våra bästa år skulle börja) så lagar hon jämt mat i slutet av avsnittet. Brukar vara rätt kul att kolla på och man får lite inspiration. Inte för att det jag kom på va så nära det hon gjorde. Men iaf, hon använder rotfrukter och då vart jag extremt sugen på grönsakssoppa (?). Så jag for iväg till Coop för att plocka ihop vad jag tyckte kunde behövas. Det blev,

◊Potatis
◊Morötter
◊Lök
◊Palsternacka
◊Röd chilli
◊Grönsaksbuljong

Började med att sätta på lagom med vatten så att det kokade. Under tiden skalade jag rotfrukterna



Hackade allt i ungefär lika stora bitar (rätt små för att det skulle koka klart snabbare)
Saltade och pepprade lite, i med en tärning grönsaksbuljong som jag smulade sönder lite.



Jag är lite mes vad det gäller lök. Tycker den smakar av sig bra i mat men gillar inte bitarna. Så löken delade jag bara i fyra så den skulle vara lätt att fiska upp sen :)
När det hade kokat klar, glömde ta tid på det så smakade och kände mig fram. Hällde jag av vätskan till en annan kastrull.



Man får ju passa sig lite vad det gäller chillin. Det är ju som sagt det innuti som är det riktigt starka. Så ibörjan hade jag inget av det med i. Men tyckte inte det var jättemycket smak så jag tog i ungefär hälften av det jag hade skurit bort. Hade även i en matsked av tacosås - medium.
Öste ner nästan allt i en mixer + att jag tillsatte ungefär hälften av vätskan. I mixern hällde jag även i rätt mycket chillipulver. Jag tycker om när det är mycket smak på maten. Blandade det, hällde resten av vätskan så det inte blev så puréaktigt. Sen hällde jag tillbaka allt i kastrullen och blandade med bitarna jag inte mixade. Kan ju vara kul att få tugga lite med när man äter :)
Sen var det klart att äta!



Nu gjorde ju jag på fyra potatisar och två morötter, så mycket kan inte jag äta på en och samma gång så har till en portion till, smart att bara kunna värma på. Funderar på att göra en större sats någon dag och frysa in. Rätt smart att kunna ha med till jobbet och bara värma när man har korta raster :)






KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?